تاریخچه جنگ جهانی دوم
 
صنایع نظامی
MILITARY

مکان:اروپا-اقیانوس آرام-جنوب شرق آسیا-خاورمیانه-آفریقا و منطقه مدیترانه

زمان:یکم سپتامر1939 تا دوم سپتامر 1945 میلادی . نهم شهریور 1318 تا یازدهم شهریور 1324

 

جنگندگان :

متفقین

شوروی

ایالات متحده آمریکا

بریتانیا

چین

فرانسه

و دیگر متفقین

متحدین

آلمان

ژاپن

ایتالیا

و دیگر متحدین

فرماندهان

ژوزف استالین

فرانکلین روزولت

وینستون چرچیل

چیانگ کای‌شک

شارل دوگل

آدولف هیتلر

هیروهیتو

بنیتو موسیلینی

تلفات:

کشته‌شدگان نظامی

بیش از ۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰

شهروندان عادی

۳۶٬۰۰۰٬۰۰۰

مجموع

۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰       کشته‌شدگان نظامی

بیش از ۸٬۰۰۰٬۰۰۰

شهروندان عادی

۴٬۰۰۰٬۰۰۰

مجموع

۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰

مکان:اروپا-اقیانوس آرام-جنوب شرق آسیا-خاورمیانه-آفریقا و منطقه مدیترانه

زمان:یکم سپتامر1939 تا دوم سپتامر 1945 میلادی . نهم شهریور 1318 تا یازدهم شهریور 1324

 

 

 

جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ در تاریخ جهان است. آلمان در ۱ سپتامبر، ۱۹۳۹ به لهستان حمله کرد، این تاریخ متداول آغاز جنگ جهانی دوم در غرب است. منابع دیگر حمله ژاپن به چین را در ۷ ژوئیه، ۱۹۳۷، آغاز جنگ می‌دانند، و همچنین حمله ژاپن به منچوری که در ۱۹۳۱ انجام شده بود نیز به نوعی یکی از مقدمات جنگ جهانی دوم بود.


 

 

دلایل آغاز جنگ

 

جنگ جهانی دوم به دلایل بسیاری آغاز شد. بعضی از اصلی تربن آن‌ها، بحران اقتصادی و تورم و درخواست غرامت جنگی از جمهوری وایمار آلمان پس از جنگ جهانی اول، و رکود اقتصادی و نیاز ژاپن به مواد اولیه بود که باعث ظهور و رواج اندیشه فاشیسم و ملی گرایی، ظهور اندیشه دیکتاتوری و محدود کردن فکر و اندیشه شد.

جنگ جهانی اول به پایان رسید، اما نظام سرمایه‌داری اروپا جنگ دیگری را آبستن بود. سرمایه‌داری اروپا از بازارهای پس از جنگ فربه شده بود. تنها چند ماه پس از جنگ جهانی اول بود که شوراهای انقلابی کارگری به ویژه در آلمان پدید آمده و شدیداً طبقهٔ حاکم را نگران کرده بودند. به همین خاطر طبقهٔ حاکم آلمان به تسلیح میلشیای ارتجاعی همت گمارد تا «خطر» انقلاب را برطرف کرده و بتواند انقلاب روسیه را از حمایت کارگران اروپا محروم نماید. شوراهای انقلابی کارگری درهم‌کوبیده شدند و بحران اقتصادی بر جای ماند تا این که در سال ۱۹۲۹ میزان بیکاری به درجه‌ای بی‌سابقه رسید. اشتهای استعماری قدرت‌های بزرگ سرمایه‌داری و رقابت‌هایشان هم در این زمان به شدت تقویت شده بودند. دو اتفاق مهم آتش اولیه جنگ جهانی دوم را برافروخت، حمله ژاپن به چین (ژوئیه ۱۹۳۷)و اشغال لهستان توسط آلمان (سپتامبر ۱۹۳۹). کشورهای درگیر جنگ جهانی دوم دو گروه بودند که به نام متفقین و متحدین شناخته می‌شوند.

 

 

پیش زمینه جنگ در آلمان

 

پس از جنگ جهانی اول ، متفقین برای جلوگیری از وقوع جنگ بزرگ دیگری معاهده ورسای را پیشنهاد دادند. سخت‌ترین قسمت این معاهده در مورد آلمان بود. متفقین این کشور را به خاطر شروع جنگ مقصر شناختند و در این معاهده در قبال صلح، از آن غرامت جنگی و سرزمین مطالبه کردند. جمهوری وایمار، دولتی که پس از فرار قیصر ویلهلم، امپراطور آلمان در این کشور تشکیل شده بود به ناچار برای انعقاد صلح با متفقین این پیمان را امضا کردند. طبق این پیمان، مردم آلمان به خاطر شروع جنگ مقصر شناخته شدند و باید غرامتی حدود صد میلیارد دلار (در آن زمان) می پرداختند. همچنین معاهده اندازهٔ ا

نظرات شما عزیزان:

صالح
ساعت12:38---1 اسفند 1389
سلام دادا چقدر مطالب جالبی میریزی
امید وارم موفق باشی.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب