B-2 SPRITE
 
صنایع نظامی
MILITARY

عجوبه ای دیگر از نورث روپ گرومن 

B-2 SPRITE

 

 

به راستی که لقب روح برای این محصول از گرومن برازنده است.این شاهکاری پس از دو هواپیمای فوقالعاده اف-14 تامکت و اف-35 است .شركت «نورث روپ گرومن»به عنوان پیمانكار اصلی پیشرفته ترین و پیچیده ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی یعنی بمب افكن پنهانكار B-2 spirit شناخته می شود . این پرنده ی مرگبار اكنون در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است . قابل ذكر است B-2 به عنوان یك بمب افكن كم پیدا ، استراتژیك و دوربرد توانایی نفوذ به سپرهای دفاعی پیچیده و متراكم را دارد . این هواپیمای بمب افكن قابلیت حمله در تمامی ارتفاعات تا پنجاه هزار پا را با برد بدون سوخت گیری بیش از 6000 ناتیكال مایل (حدود یازده هزار كیلومتر) و با انجام یك سوخت‌گیری هوایی با بیش از 10000 ناتیكال مایل(حدود هجده هزار كیلومتر) داشته كه به این هواپیما امكان پرواز به هر نقطه از جهان را در ظرف چند ساعت می دهد . شكل خاص B-2 به دلیل طرح بی نظیر بال پرنده (Flying Wing) آن است . لبه حمله بال های این هواپیما دارای زاویه 33 درجه و لبه فراز نیز به شكل Wدوتایی است.


این بمب افكن در تشكیلات «نورث روپ گرومن» واقع در «پیكوریورا» و «پالم دیل» كالیفرنیا ساخته شده است . بیست و یك فروند از این هواپیماها به پایگاه نیروی هوایی «وایت مان» در میسوری تحویل داده شده اند كه اولین آنها در دسامبر سال 1993 به سمت این پایگاه پرواز كرد . در سه سال اول خدمت ،B-2های عملیاتی به میزان قابلیت اطمینان در حدود 90 درصد به ازای هر سورتی پرواز دست یافتند . یك ارزیابی كه توسط نیروی‌هوایی منتشر شد نشان می‌دهد كه دو فروند بمب‌افكن B-2 مسلح با تسلیحات دقیق می توانند كار 75 هواپیمای نظامی متعارف را به راحتی انجام دهند

ناگفته نماند یك سیستم جدید آشیانه قابل حمل برای این بمب افكن ساخته شده است كه اجازه ی مستقر شدن در مناطق نزدیك به منطقه درگیری را در آنسوی مرزها به B-2می دهد . این آشیانه ها دارای 126 پا طول ، 250 پا عرض و 55 پا ارتفاع هستند . اولین این آشیانه ها در پایگاه «دیگوگارسیا» واقع در اقیانوس آرام برافراشته شد . قبل از اینكه این آشیانه ها ساخته شوند B-2ها برای تعمیر و نگهداری ویژگی‌های كم‌پیدایی خود به پایگاه مادر یعنی پایگاه نیروی هوایی وایت مان باز می گشتند.

شركت «نورث روپ گرومن» پوشش جاذب امواج راداری جدید را برای این هواپیماها طراحی كرده است كه به طور چشمگیری زمان تعمیر این هواپیما را كاهش می دهد . این ماده‌ی جدید كه AHFM نامیده می شود توسط چهار روبات كه به صورت مستقل كنترل می شوند بر روی هواپیما پاشیده می‌شود . بمب افكن های B-2 بعد از ده سال خدمت در دسامبر سال 2003 به توانایی كامل عملیاتی خود دست یافتند

كاكپیت :

كاكپیت این بمب افكن پیچیده دو خدمه را در خود جای می دهد و مجهز به سیستم آلات دقیق پروازی الكترونیكی (EFIS)رنگی متشكل از نه تیوپ (نمایشگر) است كه اطلاعات پروازی و موتور ، داده های حساسه ها ، سیستم های اویونیكی و وضعیت تسلیحات را نمایش می دهند . خلبان B-2 می‌تواند برای فعال كردن تجهیزات منتخب پروازی و ماموریتی مورد نیاز برای حالت های برخاست ، رزمی و فرود فقط از یك كلید سه حالته استفاده كند.

کاکپیکت بی-2

تسلیحات :

B-2تمام تسلیحات خود را درون دو محفظه جنگ افزار داخلی جدا از هم كه در وسط بدنه قرار گرفته‌اند حمل می نماید . این بمب افكن ظرفیت حمل چهار هزارپاوند تسلیحات شامل سلاح های متعارف و اتمی ، مهمات هدایت شونده ی دقیق ، بمب های سقوطی و سلاح های دریایی را دارد.

هر كدام از محفظه های تسلیحات مجهز به یك پرتاب كننده‌ی چرخشی و دو اویز بمب هستند .

طی آزمایشات انجام شده B-2به طور موفقیت آمیزی بمب های اتمی B-61 وB-83 و همچنین بمب‌های متعارف Mk-82 را از پرتاب كننده یچرخشی و تسلیحات متعارف Mk-82و CBU-87را از آویزهای بمب خود رها كرد . (قابل ذكر استB-61 كه یك بمب اتمی نفوذ كننده به زمین است كه بر علیه اهداف پوشیده و مستحكم به كار می رود و نیز یك بمب اتمی سقوط آزاد استراتژیك می باشد ) . B-2 همچنین توان حمل موشك كروز پیشرفته AGM-129كه یك موشك كروز استراتژیك با برد تخمینی 1500 مایل است را دارد .

شانزده موشك هدایت شونده‌ی ماهواره ای مهمات حملات مستقیم مشترك (JDAM) نیز قابل حمل با این پرنده مرگبار هستند . شركت «نورث روپ گرومن» آویزهای بمب محفظه جنگ افزار این هواپیما را تبدیل به نوع هوشمند كرده است كه تعداد JDAM های قابل حمل را به 80 می رساند . B-2همچنین توانایی حمكل و شلیك تسلیحات دور ایستای مشترك (JSOW) ، موشك دور ایستای هوا به زمین مشترك (JASSM) و همچنین پخش كننده جنگ افزار اصلاح شونده با باد (WCMD) را داراست .

سیستم رابط تسلیحات كلی (GWIS)بعنوان بخشی از بهسازی و ارتقای Block30 برروی این بمب افكن نصب شده است .

GWIS یك بسته نرم افزاری یكپارچه دیجیتالی است كه امكان حمل تركیب مختلفی از تسلیحات دور ایستا و مهمات حملات مستقیم را در یك سورتی پرواز به B-2 داده و حمله به چهار هدف مختلف را در یك ماموریت امكان پذیر می سازد .


اقدامات متقابل

بمب افكن B-2 دریافت كننده هشدارهای راداری از لاكهید مارتین ، سیستم كمك های تدافعی از «نورث روپ گرومن» و سیستم مدیریت تدافعی AN/APR-50(DMS) را كه آن نیز ساخت شركت لاكهید مارتین است به عنوان سیستم های كارآمد پادكار در خود جای داده است .

رادار

رادار پنهانكار اكتشافی AN/APQ-181 ساخت ریتئون در باندJ (باندKu ) عمل كرده و یك رادار چند منظوره با حالتهای تعقیب عوارض زمینی و اجتناب از عوارض زمینی می باشد . طی آزمایشاتی كه در پایگاه نیروی هوایی اوداردز انجام گزرفت این رادار تعقیب عوارض زمینی در ارتفاع 200 پایی قابلیت اطمینان بالایی را از خود نشان داد .

در نوامبر 2002 شركت ریتئون قراردادی را برای ساخت و توسعه آنتن جدید باند Ku آرایه كاوش الكترونیكی فعال (AESA) برای رادار بمب افكن B-2 جهت جلوگیری از تداخل با سیستم های ماهواره ای تجاری بعد از 2007 به امضاء رسانیده است . نصب این آنتن جدید بر روی ناوگان B-2ها تا پایان سال 2010 تكمیل خواهد شد .

ناوبری و ارتفاعات :

مجموعه ناوبری B-2 شامل سیستم ناوبری هوایی تاكتیكی TCN-250(TACAN) ساخت «راكول كالینز» و سیستم فرود با آلات دقیق VIR-130Aمی باشد . تجهیزات ارتباطی نیز توسط شركت راكول كالینز تامین شده است كه شامل سیستم ارتباطات ماهواره ای رله استراتژیكی و تاكتیكی نظامی Milstar بوده كه بر روی هواپیماهای Block30 نصب شده است.

موتور

بمب افكن استراتژیك B-2توسط چهار موتور توربوفن جنرال الكتریك F118-GE-100كه در داخل بال ها جای گرفته اند به پرواز در می آید . موتورها دارای سیستم كنترل دمای گازهای خروجی اگزوز هستند كه علائم گرمایی را به حداقل می رساند . این موتورها كه دارای نیرویی معادل 77 كیلو نیوتن هستند پرواز زیر صوت بالا و تیك آف با وزن ناخالص هنگام برخاست 336500 پاوند را به سادگی امكانپذیر می سازد . مجرای سوخت گیری هوایی نیز كه سوخت گیری در حین پرواز را برای این بمب افكن امكان پذیر می سازد در خط وسط پشت كاكپیت روی بدنه قرار گرفته شده است .

منبع کمکی:مجله ی نوآور

با تشکر از http://www.paridan.mihanblog.com

WWW.TOMCAT.LOXBLOG.COM

 

 


نظرات شما عزیزان:

Nabeghe
ساعت0:52---17 شهريور 1390
و در آخر باید گفت این آخوند ها هیچ غلطی جز باج دادن نمیکنن...

مهدی
ساعت18:40---12 شهريور 1390
بعد ایران مگه ما میتونیم جلوی آمریکا رو بگیرم

صالح
ساعت14:15---1 تير 1390
عجب چیزیه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب