موشک کوالا
 
صنایع نظامی
MILITARY


کوآلا موشکی است با قابلیت های سه گانه هوا به زمین، سطح به سطح زمین پایه و سطح به سطح دریاپایه که ساخت کشور روسیه می باشد.در حقیقت روسیه  با ارائه این موشک در دوران پایانی جنگ سرد، سیطره همیشگی خود در علم فیزیک و شیمی را به رخ رقیب دیرینه اش، آمریکا و دیگر کشورهای غربی کشید.

در مورد کوآلای سیبری اظهار نظرهای ضد و نقیضی صورت گرفته که با توجه به سری بودن موشک و سیاست های مخفی کارانه روسها، نمی توان درباره درستی یا نادرستی این مطالب با اطمینان قضاوت کرد. اما با توجه به پایان جنگ سرد و نیز مشاهده چندین باره ی این موشک در داخل این کشور، اطلاعاتی از این سلاح به دست آمده که در زیر اشاره ای به آن خواهیم داشت.

این موشک در سال 1987 میلادی و طی یک دیدار رسمی شناسایی و به دنیا معرفی شد. همان سال ، هنگامی که یکی از مقامات پنتاگون مشغول بازدید از بمب افکن راهبردی توپولوف 160 در نزدیکی مسکو بوده با وحشت تمام وجود چنین موشکی را به وزارت دفاع آمریکا اعلام می کند و از آن پس کابوس غرب شد. کوآلا یک موشک کاملا تهاجمی مخرب  با موتور توربوفن/راکت رم جت است که قادر به حمل یک سر جنگی هسته ای بسیار ویرانگر و مخرب می باشد. این موشک کروز بال دار هوا پایه، دارای 13 متر طول و 1.1 متر قطر می باشد که با وزنی نزدیک به 4500 کیلوگرم، قادر است یک کلاهک انفجاری با توان90 کیلوتن را حداکثر 4000 الی 5000 کیلومتر حمل کند. البته قدرت انفجار این موشک در نوع دریا پایه به یک مگا تن می رسد. در حد نابودی یک تمدن!!!!!


همانطور که اشاره شد این موشک قابلیت پرتاب از زمین، هوا و دریا را دارد، البته توسعه نوع زمین پایه آن متوقف شده ولی نمونه های دریاپایه و خصوصا هوا پایه آن، به صورت کاملا سری دنبال می شود.این موشک برای اولین بار در سال 1980 ساخته شد و آزمایش های پروازی آن تا اواخر دهه ی 80 و اوایل دهه 90 میلادی ادامه داشت.

با توجه به اینکه این موشک توسط شرکت رادوگا توسعه داده شده در ابتدا نام ایکس- 90 گلا(ژلا) بر روی آن گذاشته شده بود که بعدها به کوآلا مشهور شد. کوآلا دارای ارتفاع پروازی بسیار بلند می باشد و در ارتفاع 20 کیلومتری(65000 پایی) و با سرعت نزدیک به 5 ماخ! به سمت هدف خود هجوم می برد.همانگونه که در تصاویر هم مشخص است این موشک هیچ گونه مشابه خارجی ندارد و منحصر به فرد است.

در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی ماکس 2007 ، روسیه نوعی موشک کروز بالدار به نام آ اس 19 متئوریت(کا اچ 80 ) را به نمایش گذاشت که به نظر می رسد از نظر شکل ظاهری و کارایی مانند کوآلا باشد. لازم به ذکر است که آ اس 19 از سال 1994 عملیاتی شده و از دو بمب افکن روسی TU-95 و TU-160 قابل پرتاب است. این موشک با کد روسی P-750 گروم(Grom) یک موشک بالدار مافوق صوت است که برای جایگزینی موشک معروف KH-55 طراحی و ساخته شده است.


مشخصات متئوریت(نوع هوا پرتاب کوآلا) به شرح زیر است:

سال ساخت:1991
برد: 3000 تا 4000 کیلومتر
وزن: 2 تن
دهنه بال: 6.12 متر
سرعت: 5ماخ
سر جنگی: هسته ای


موشک متئوریت مجهز به بالهای جمع شونده:

نوع دریاپایه کوآلا که با نام اسکورپیون و با کد SS-NX-24 شناخته می شود، در سال 1990 عملیاتی و در ناوگان دریایی فدراسیون روسیه توسعه و گسترش داده شده است. با انعقاد قرارداد میان آمریکا و روسیه مبنی بر محدود ساختن موشک های میان برد هسته ای، تولید و ساخت این موشک با چالشهای فراوانی روبرو شد، اما با توجه به سیاست عدم اعتماد به یکدیگر و سیاست دو پهلو روسها و همچنین مخفی کاری روسها، شاهد توسعه این موشک بر روی زیردریایی های کلاس یانکی و اسکار روسیه هستیم که قادر به حمل حداکثر 20 فروند از این موشکها می باشند. البته برای هماهنگ سازی در این زیردریایی هاتغییراتی داده شده است. به نظر می رسد این موشک در رزمناو کیروف نیز گسترش یافته است. روسیه در توسعه ی این موشک از تجارب بسیار ارزنده موشک اس اس ان 19 استفاده کرده است.

بسیاری از کارشناسان کارایی و عملکرد بالای کوالا یا اسکورپیون را با موشک مدرن و پنهانکار آمریکایی AGM-129 مقایسه می کنند که کاملا اشتباه است زیرا اولا در مورد دایره ی خطا، سامانه پروازی و رایانه موشک کوآلا ، اطلاعی در دست نیست و با توجه به برد بسیار بالای اسکورپیون و متئوریت، آنها را نوعی موشک میان برد هسته ای می نامند د رحالی که موشک آمریکایی 2500 تا 3000 کیلومتر برد دارد و قدرت تخریبی در حد نصف کوالا و هم کیشش.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب