صنایع نظامی
MILITARY

 

حمله به اچ-3 (عمليات فانتوم هاي ايراني)

 عملیات اچ 3 یکی از بزرگترین عملیاتهای هوایی دنیاست که به نام فانتومها ثبت شده است. فانتومهای ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز در 4 آوریل 1981 (فروردین 1360) پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ 3 واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را بکلی نابود کردند. در مجموع بیش از 48 هواپیمای عراقی که بیشتر آنها بمب افکنهای روسی (میگ 23، سوخو 20، تییو 16، تییو 22) بودند در این عملیات از بین رفتند. حمله به اچ 3 از لحاظ فنی یکی از پیچیده ترین عملیاتهای هوایی جهان بشمار می رود و از نظر دستاوردهای نظامی نیز با توجه به نابودی کامل 48 هواپیمای دشمن در رده بزرگترین و موفقترین عملیاتهای نظامی جهان قرار می گیرد. این عملیات در 1981 یعنی زمانی که نیروی هوایی ایران از برتری بی چون و چرایی بر نیروی هوایی عراق برخوردار بود به انجام رسید.

 

هواپیمای فانتوم متعلق به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حال سوختگیری هوایی

 

براي مشاهده مطالب كامل روي ادامه مطلب كليك كنيد...



ادامه مطلب ...


F 16-FIGHTING FALCON

F-16

 

 

هواپیمای اف-16 فایتینگ فالکون، ساخت شرکت جنرال داینامیکز، جنگنده ای در کلاس کوچک و چند مأموریته می باشد که نخستین پرواز خود را با اولین نمونه خود در سال 1976 به انجام رساند. این هواپیما توانایی حمله به صورت هوا به هوا علیه هواپیماهای دشمن و هوا به زمین علیه تجهیزات زمینی برای مثال تانک ها و زره پوش های دشمن را به طور کامل و بهینه داراست.

براي مشاهده مطالب كامل روي ادامه مطلب كليك كنيد...



ادامه مطلب ...


عجوبه ای دیگر از نورث روپ گرومن 

B-2 SPRITE

 

 

به راستی که لقب روح برای این محصول از گرومن برازنده است.این شاهکاری پس از دو هواپیمای فوقالعاده اف-14 تامکت و اف-35 است .شركت «نورث روپ گرومن»به عنوان پیمانكار اصلی پیشرفته ترین و پیچیده ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی یعنی بمب افكن پنهانكار B-2 spirit شناخته می شود . این پرنده ی مرگبار اكنون در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است . قابل ذكر است B-2 به عنوان یك بمب افكن كم پیدا ، استراتژیك و دوربرد توانایی نفوذ به سپرهای دفاعی پیچیده و متراكم را دارد . این هواپیمای بمب افكن قابلیت حمله در تمامی ارتفاعات تا پنجاه هزار پا را با برد بدون سوخت گیری بیش از 6000 ناتیكال مایل (حدود یازده هزار كیلومتر) و با انجام یك سوخت‌گیری هوایی با بیش از 10000 ناتیكال مایل(حدود هجده هزار كیلومتر) داشته كه به این هواپیما امكان پرواز به هر نقطه از جهان را در ظرف چند ساعت می دهد . شكل خاص B-2 به دلیل طرح بی نظیر بال پرنده (Flying Wing) آن است . لبه حمله بال های این هواپیما دارای زاویه 33 درجه و لبه فراز نیز به شكل Wدوتایی است.

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


اعجاز نیروی هوایی آمریکا 

 

می توان گفت که جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، جنگنده مشترک عمود پرواز F-35 JSF است که هم اکنون در حال در طراحی و ساخت بوسیله شرکت لاکهید مارتین می باشد.  این جنگنده طی یک برنامه مشترک توسط شرکت های نورث روپ گرومن(سازنده جنگنده افسانه ای اف -14 تامکت)، BAE سیستمز، پرات اند ویتنی و رولزرویس ساخته می شود.

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


Su-47 بركوت

 

ملقب بهs.37 گلدن ايگل جنگنده اي با بال پيشگرا كه توسط شركت سخوي براي رقابت در برنامه ي جنگنده نسل پنجم روسيه طراحي گرديد البته با اقبال كمي براي ورود به خدمت مواجه است كه علت آن قيمت زياد مواد مركب بال هاي آن است
و اما پيشينه، در واقع مي توان گفت ايده بال هاي پيشگرا در اصل از ايده ي هواپيماي x.29 شركت گرومن گرفته شده كه يكي از موفق ترين ها در اين ضمينه است

 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


جنگنده سوخو تی-۵۰

 

در ابتدا توضيح بدم كه تحت عنوان T.50 دو پروژه وجود دارد يكي مربوط به طرح جت آموزشي پيشرفته كره جنوبي و ديگري طرح سخوي براي جنگنده ي نسل پنجم روسيه (البته اين طرح براي مقابله با رپتور ها كاملتر شده و زودتر وارد خدمت خواهد شد)

 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


MIG 29 -پرنده افسانه ای روس Image

نمایي كلي از هواپيماي ميگ29 :

هواپيماي ميگ 29 (نامگذاری ناتو: فالكرومFulcrum ) با هدف ايجاد برتري هوايی توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد . طراحي و ساخت اين هواپيما توسط شركت ميكويان از سال1970 آغاز و اولين فروند از اين هواپيما در سال1983 وارد خدمت شد . هواپيماي ميگ 29 از بهترين محصولات صادراتي براي شوروي در زمان خود و براي روسيه در حال حاضر بوده و توانسته سود قابل توجهي را نصيب سازندگان خود كند .

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


تیر آتشین نیروی هوایی جوابی به تقلید عراق از اسرائیل

 

 

 

در 31 شهریور ماه سال 1359 کشور بعثی عراق حمله همه جانبه خود را به ایران آغاز کرد.

استعداد هوایی این کشور در شروع حمله به ایران عبارت بود:

-    607 هواپیمای شکاری و بمب افکن

-    169 فروند انواع بالگرد

-    775 دستگاه پرتابگر موشک های زمین به هوا شامل

سام 2، سام 3، سام 6 و رولند

-    713 عراده انواع توپ های پدافند هوایی

-    116 دستگاه رادارهای اخطار اولیه، ارتفاع یاب و کنترل آتش

نیروی هوایی عراق به تقلید از نیروی هوایی اسرائیل که در سال 1967 در جنگ با اعراب که با یک حمله برق آسا نیروی هوایی مصر را از کار انداخته بود، در بعد از ظهر روز 31 شهریور سال 1359 به پایگاه های هوایی ایران حمله کرد. با این تصور که با این کار نیروی هوایی ایران را از کار خواهد انداخت.


 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


 

با توجه به موفقيت هاي ارتش جمهوري اسلامي در هشت سال دفاع مقدس در برابر رژيم بعثي و متجاوز عراق ،جا دارد كه اينجا هواپيماها و هلي كوپترهاي ارتش سرافراز جمهوري اسلامي ايران را به علاقه مندان معرفي كنم:

 

هلي كوپتر بل 206(Bell 206): هلي كوپتر ديده باني سبك چند منظوره اي كه بيشتر براي كارهاي غيرنظامي مانند تعقيب و گريز استفاده مي شود. حداكثر سرعت آن 214 كيلومتر بر ساعت است و داراي پنج صندلي (سه صندلي در عقب و دو صندلي در جلو) است. اين هلي كوپتر كوچك به جت رنجر معروف است.

 

بل 206 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کنید...



ادامه مطلب ...


 


 

هواپیمای جنگنده افسانه ای F-14 تامكت علی رغم شهرت و توانایی های بی نظیر آن و امپراطوری بی چون و چرای آن بر آسمان ها تا چند دهه، در نبردهای زیادی شركت نكرد. به خصوص نبرد هایی كه در آن ها هواپیمای دشمن به وسیله موشك فینیكس سرنگون شده باشد تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد. تامكت كه در اصل برای حفاظت از ناوهای هواپیمابر و نه ماموریت های تهاجمی طراحی شده بود، در نیروی دریایی به طور بسیار محدود در چند جنگ هوا به هوا شركت كرد و عمده شكارهای این جنگنده به خدمت آن در جنگ تحمیلی توسط ایران باز می گردد كه شما فراوانی از جنگنده های نیروی هوایی بعثی عراق به وسیله این جنگنده خوش پرواز IRIAF سرنگون گشتند. در مطلب زیر به تاریخچه كوتاهی از نبرد ها و درگیری های هواپیمای تامكت در زمان خدمت سی و چند ساله این جنگنده می پردازیم:

 


براي مشاهده مطالب كامل روي ادامه مطلب كليك كنيد...



ادامه مطلب ...


 

شاهكار طراحان نورثروپ گرومن:جنگندهاي كه سال ها از زمان خود پيشتر بود

بدون شک در صنعت هوانوردی خصوصا در صنعت هواپیماهای نظامی یک نام از بسیار شنیده شده است . نامی که با خود ابهت , غرور , قدرت و ... را یدک میکشد . این نام نمیتواند جز اف 14 ( تامکت ) باشد . تامکت پرنده ای زیبا , خوش پرواز و قدرتمند آسمانها سالیان درازی است که در با اقتدار هر چه تمام تر در پهنه گسترده آسمان میدرخشد . بدرستی که باید با خالقان و طراحان چیرده دست این پرنده آهنین و زیبا آفرین گفت که توانستند با هوش و استعداد و هنر خود چنین هواپیمایی را خلق کنند . هواپیمایی که به خلبان خود جسارت , غرور و قدرت میدهند و ترس و اضطراب را بر قلب خلبانان هواپیماهای حریف مینشاند . تامکت یا همان گربه ی افسانه ای اسمانها حدودا سی و پنج سال پیش در کمپانی معظم گرومن متولد شد و با تولد خود انقلابی بزرگی را در عرصه هواپیماهای نظامی و جنگنده های شکاری به وجود آورد . این جنگنده شهیر و شکیل آسمانها بدون شک در زمان خود و حتی زمان حال یکی از برجسته ترین و قدرتمند ترین جنگنده های نظامی به شمار میروند . سیستم ها

براي مشاهده مطالب كامل روي ادامه مطلب كليك كنيد...



ادامه مطلب ...


 RFALE


 

 

 

 

 
امروزه کشور های اروپایی هم به ساخت هواپیماها و جنگنده ها روی آورده اند اما در این میان، دو کشور اروپایی، یعنی فرانسه و انگلیس و البته تا حدودی نیز آلمان، گوی سبقت را از دیگران ربوده و به سرعت در حال تولید جنگنده هایی هستند .

 

 

 

 

براي مشاهده مطالب كامل روي ادامه مطلب كليك كنيد...



ادامه مطلب ...


وقتی برادران رایت در روز 17 دسامبر 1903 در کیتی هاوک واقع در کارولینای شمالی آمریکا، نخستین پرواز با هواپیمای موتور دار را انجام دادند، هیچکس تصور آنرا نمی کرد که این وسیله نوظهور و تا حدی ظریف و شکننده تبدیل به ابزاری مهلک و یکی از سلاح های مهم در ارتش های جهان گردد.
 


ادامه مطلب ...


      F/A-22 Raptor

پس از هواپیمای جنگنده اف-15، دیگر هواپیمای دیگری ویژه نیروی هوایی تولید نشد و البته این هواپیما نیز به خوبی از عهده ایفای نقش یک جنگنده تاکتیکی و چابک و چالاک بر آمده بود، و همچنین در زمان عملیات طوفان صحرا در سال 1991 در عراق و خلیج فارس تنها دو هواپیما به آسانی در آسمان عراق مانور می دادند: 1- هواپیمای F-117 Stealth که به دلیل پنهان بودن از دید رادار و دیگری هواپیمای F-15 که به دلیل قدرت مانور بالا قادر بود به زودی صحنه نبرد را ترک کند؛ تا اینکه با ورود نسل جدیدی از هواپیماهای رادار گریز، انگار دیگر زمان هواپیمای اف-15 که زمانی از آن به عنوان اوج پیشرفت یاد می شد، به سر آمده است.

 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کنید...



ادامه مطلب ...


IRIAF Aircrafts

 

در شماره 277 مجله صنایع نظامی اسراییل به تاریخ 1 دسامبر 2005 خلاصه ای از گزارش دوسالانه واحد اطلاعات ارتش اسراییل درباره ایران منتشر شده است . البته بر طبق عرف معمول این نمونه گزارشها در سه ماهه نخست سال آینده میلادی (2006) منتشر میگردد و در اختیار رسانه های عمومی قرار میگیرد ولی مجله صنایع نظامی اسراییل وابسته به وزارت دفاع اسراییل به انتشار قسمتهایی از این گزارش اقدام نموده است و با توجه به اینکه این نشریه ماهیانه( مجله صنایع دفاعی اسراییل) از نشریات معتبرمیباشد و زیر نظر وزارت دفاع اسراییل منتشر میگردد در صحت مطالبی که منتسب به "واحد اطلاعات ارتش اسراییل "نموده تردید نمیباشد . صاحب امتیاز این نشریه وزارت دفاع اسراییل میباشد و در مقابل عنوان زمینه فعالیت این نشریه عبارت:" بولتن خبری وزارت دفاع اسراییل" درج شده است و در گذشته نیز اینچنین مواردی توسط این نشریه پیش از اعلام رسمی منتشر گشته است .تمام مطالبی که در این مبحث عنوان میشود و بدان استناد میگردد ازصفحات 64 الی 72 شماره277 این نشریه(مجله صنایع نظامی اسراییل) به تاریخ 1 دسامبر2005 که به صورت ویژه نامه در آخرین شماره این نشریه در سال2005 منتشر شده است نقل میگردد..

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...

 



ادامه مطلب ...


تاریخچه نیروی هوایی در ایران


 در ۲۵ فوریه ۵(۱۹۲۵  اسفند ۱۳۰۴) اولین خلبان ایرانی که کلنل احمدخان نخجوان نام داشت یک هواپیمای برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ایران از فرانسه به پایگاه قلعه مرغی تهران پرواز داد. کلنل نخجوان در فرانسه دوره دیده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدین ترتیب در این تاریخ اولین هواپیمای نیروی هوایی ایران با خلبانی یک ایرانی مرزهای بین المللی را درنوردید و به فضای پروازی ایران رسید. در این زمان دیگر خلبانان ایرانی تحت نظارت یک استاد خلبان آلمانی به نام «شفر» در ایران دوره می دیدند.
خرید هواپیما قسمت آسان کار بود. آموزش خلبانان برای پرواز کردن با آنها، نفرات پشتیبانی زمینی برای نگهداری و تعمیر آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت کار بود که زمان هم می برد. در همین دوره زمانی نیروی هوایی ایران از قالب یک اداره کوچک در ستاد فرماندهی ارتش خارج شده و به یک نیروی جداگانه تبدیل شده بود که «نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران» نام گرفته بود؛ اولین فرمانده نیروی هوایی ایران هم کسی نبود به جز کلنل احمدخان نخجوان.

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


F-15 EAGLE

 

روز ۲۷ ژوئيه سال ۱۹۷۲ بود كه اولين عقاب بال گشود و سينه آسمان را شكافت.در آنروز جوجه اي كه كمپاني مك دانل داگلاس زير بال ميپروراند تبديلبه عقابي شد كه تا كنون رقيبي نداشته.


  

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


F/A-18 HORNET

هواپیمای هورنت، جنگنده ای مافوق صوت ساخت شرکت مشترک شرکتهای بوئینگ، جنرال الکتریک در ساخت موتور، نورث روپ در طراحی و ساخت بدنه و هیوز در تولید رادار است که در مدل های مختلف تک یا دو نفره عرضه می شود. مهم ترین ویژگی این هواپیما، توانایی ناونشینی آن است که در حقیقت، به منظور ایفای نقش یک جنگنده محافظ ناو طراحی گشت

 

 

برای مشاهده مطالب کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید...



ادامه مطلب ...


جمعه 29 بهمن 1389برچسب:PILOT,خلبانی,تعریف خلبانی,درآمد خلبان ها,شغل خلبانی, :: 8:40 بعد از ظهر ::  نويسنده : سهند

تعریف شغل خلبانی :



به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک
صورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیی پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شمال می شود.

برای مشاهده بقیه مطالب روی ادامه مطلب کلیک کنید...

 



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب